
De veertigdagentijd gaat beginnen op 5 maart. Dan is het Aswoensdag. Op zondag, 9 maart staat de verzoeking in de woestijn op het leesrooster. Het is een bekende lezing. Jezus gaat direct na de doop door Johannes de woestijn in en heeft 40 dagen lang niets te eten.
En dan komt de duivel om Hem uit te testen. De verzoekingen gaan over de vraag wat het betekent om de messias, om Gods uitverkoren zoon te zijn.
Wat verwacht het volk van de messias? De messias zal hen genoeg te eten geven. Als iedereen maar zijn buik rond kan eten, is iedereen toch tevreden nietwaar? De messias zal ervoor zorgen dat het ons aan niets ontbreekt. Dat is verwachting die leeft en waarmee de duivel Jezus uittest: “ Waarom zou de messias honger moeten lijden? Maak van deze stenen broden.” Maar het antwoord van Jezus is dat een mens niet van brood alleen leeft.
Dat gaat in tegen wat mensen verwachten van messiaanse figuren. De economie is ons hoogste goed. Of politiek beleid geslaagd is, wordt afgemeten aan de economische groei. Wij vallen ogenblikkelijk voor een dergelijke verzoeking.
De tweede verzoeking is politiek. Jezus kan alle macht krijgen over de hele wereld. Hij hoeft maar 1 ding te doen: de duivel aanbidden. Dat de messias een politieke rol zou spelen was de verwachting in Israël. De Romeinen verjagen en het koningschap van David herstellen. En die verwachting is vernietigend gebleken voor het land. Gruwelijke oorlogen waren het gevolg. Jezus weigert de knieval te maken. Het gaat om wat God van Hem vraagt en dat zal heel iets anders zijn.
De derde verzoeking gaat over de vraag of God engelen zal sturen om Hem te redden als hij zich van de tempel werpt. En dat raakt aan het hart van zijn messiasschap. Want Jezus zal juist sterven als messias. Hij zal lijden om het lot van de mensen op zich te nemen. Dat is het hart van zijn missie. En als Jezus deze verzoeking heeft doorstaan, gaat de duivel voor een tijd bij hem vandaan. En dat klinkt onheilspellend. Het is verwijzing naar het lijden en sterven van onze Heer, die zo'n andere messias is als dat de mensen willen dat hij zal zijn.
Marco Roepers
Reactie plaatsen
Reacties